MOCIÓ: Facilitar l’empadronament de les persones sense domicili fix o en situació d’ocupació

Moció per facilitar l’empadronament de les persones sense domicili fix o en situació d’ocupació

Presentada al Ple municipal ordinari de 27 de febrer de 2020

NO APROVADA
Vots a favor: Sal-CUP / IEC
Vots en contra: Junts / PSC
Abstencions: Cs

Proposta d’acords

Primer. Facilitar l’accés al padró i l’emissió dels certificats que hi van associats, atenent al que disposa la legalitat vigent:

  • Eliminar l’obligatorietat dels requisits de tenir un títol de propietat o contracte de lloguer de l’immoble, documents que no són obligatoris per a la tramitació del padró, tal com regula el Reial decret 1690/1986.
  • Admetre els diferents títols, documents, gestions i actuacions administratives que permeten acreditar domicili o residència al municipi en la tramitació de l’empadronament.

En el cas de persones sense domicili fix, sense sostre o residents en domicilis on el propietari o titular del contracte de lloguer no autoritza l’empadronament, assignar-los una adreça municipal a efectes de comunicació, tal com preveu la normativa legal vigent.

En el cas de persones en situació d’ocupació, per comprovar la veracitat de les dades relatives a la residència quan no hi hagi un títol que n’avali l’ocupació, l’informe al Parlament 2017 de la Sindicatura de Greuges recorda que el gestor municipal pot: a) acceptar altres documents (p. ex.
factures de subministraments); b) demanar un informe a la policia local, o c) fer-hi inspeccions.

Si per qualsevol d’aquests mitjans, es confirma que la persona hi viu, cal donar-la d’alta en el padró.

Segon. Descartar l’ús del padró com una eina per combatre les situacions de sobreocupació, de control del parc d’habitatge o altres polítiques de l’àmbit de l’habitatge i l’urbanisme.

Tercer. Adoptar les mesures oportunes perquè les gestions i verificacions relatives a l’empadronament les facin els tècnics municipals i no la Policia Local, per evitar perjudicis addicionals a les persones que el tramiten, donades les difícils situacions que pateixen involuntàriament.

Quart. Declarar que l’empadronament sense domicili fix té el mateix valor i reconeixement que l’empadronament amb domicili fix.

Cinquè. Acordar que es faci un preavís de la caducitat de la inscripció al padró de les persones estrangeres sense permís de residència de llarga durada a fi que puguin renovar-la si encara resideixen al municipi.

Sisè. Agilitar la tramitació i la resolució de les sol·licituds i que en cap cas no es demori la resposta més enllà de tres mesos, termini que disposa l’article 21.3 de la Llei 39/2015 del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Setè. Publicar al web municipal la informació relativa als diferents títols, documents, gestions i actuacions administratives que permeten acreditar domicili o residència al municipi en la tramitació de l’empadronament en els casos especials de què parla l’acord primer.

Vuitè. Donar instruccions als treballadors municipals responsables dels tràmits d’empadronament perquè responguin per escrit les sol·licituds d’informació sobre el tràmit que puguin formular les persones afectades per situacions especials, atesa la situació de vulnerabilitat i els problemes freqüents de comprensió de l’idioma.