MOCIÓ: Desplegar mesurar urgents i efectives contra la segregació escolar al municipi

Moció per desplegar mesures urgents i efectives contra la segregació escolar al municipi de les Franqueses del Vallès

Presentada al Ple municipal ordinari de 25 de juny de 2020

NO APROVADA
Vots a favor: Sal-CUP / IEC
Vots en contra: Junts / PSC
Abstencions: Cs

Proposta d’acords

Primer. Desplegar des d’ara i per al curs 2020-2021 les 7 mesures d’urgència que es detallen tot seguit per evitar l’increment de la segregació escolar al municipi a causa de la crisi de la COVID-19.

  • 1.1. Establir un protocol i criteris clars i homogenis per a la detecció d’alumnes vulnerables, amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) per raó socioeconòmica (tipus B) o d’origen (tipus C) i també alumnes amb necessitats educatives especials (NEE). Establir i clarificar, de manera conjunta en el si del Consell Escolar Municipal, l’Equip d’Assessorament i Orientació Pedagògic (EAP), els Serveis Socials municipals i la inspecció educativa, criteris per a una detecció d’alumnat vulnerable (NESE tipus “B” i “C”) I de NEE al municipi, així com un protocol o circuit pactat entre tots els actors per fer aquesta detecció de manera àgil i eficient.
  • 1.2. Augmentar la reserva de places per a alumnes vulnerables NESE tipus B o C i NEE. Acordar, amb el Departament d’Educació, augmentar la reserva de places per a alumnes vulnerables (NESE B i C) i NEE per al curs 2020-21. Actualment el mínim de reserva de places és de 2 per aula (molt inferior al percentatge de població vulnerable real) però considerem que hauria de ser com a mínim de 6. No incrementar aquesta reserva dificultaria molt el repartiment equilibrat de l’alumnat.
  • 1.3. Estendre la reserva de places per a alumnes vulnerables com a mínim fins al desembre. Actualment la reserva de places s’acaba majoritàriament el mes de juliol quan les places que no s’han omplert s’assignen a alumnat ordinari que les ha sol·licitat. Això fa que l’alumnat NESE que s’incorpora més tard o un cop iniciat el curs, ja no pugui ocupar-les, i acabi assignat a centres amb places disponibles, que són els més segregats o vulnerables. En el context d’increment d’alumnat vulnerable matriculat fora de termini, l’Ajuntament instarà el Departament d’Educació a mantenir la reserva de places a tots els centres com a mínim fins al desembre, i preferiblement tot el curs.
  • 1.4. Desplegar un dispositiu especial de detecció de tot l’alumnat vulnerable. Crear l’Oficina Municipal d’Escolarització (OME) d’immediat, aquest mateix mes de juliol perquè pugui funcionar abans no comenci el curs, per poder, des d’aquí, distribuir l’alumnat vulnerable de manera equilibrada i evitar que es concentrin en els centres més vulnerables. Articular un dispositiu coordinat entre l’Oficina Municipal d’Escolarització (OME), l’Equip d’Assessorament i Orientació Pedagògic (EAP), els Serveis Socials municipals i la inspecció educativa per fer aquesta detecció d’alumnes vulnerables i també de NEE.
  • 1.5. Centralitzar les preinscripcions fora de termini i de matricula viva en l’Oficina Municipal d’Escolarització (OME). Si l’alumnat preinscrit fora de termini va directament al centre educatiu i no es convida les famílies a passar per l’OME per gestionar la preinscripció o rebre orientació, és molt més difícil poder fer una bona identificació d’alumnat vulnerable. L’Ajuntament ha de garantir aquesta centralització de les preinscripcions fora de termini en les OME. Cal assegurar els recursos necessaris per poder fer una entrevista personalitzada i que s’apliquin els criteris i protocols acordats amb Serveis Socials, EAP i inspecció.
  • 1.6. Activar amb urgència mecanismes d’orientació i acompanyament de les famílies en el procés de matriculació, preferiblement en format presencial o en format digital allà on no es pugui fer de cap altra manera. Aquests serveis s’han d’oferir des de l’Oficina Municipal d’Escolarització (OME). Aquest servei permet no només detectar millor l’alumnat vulnerable, sinó que ajuda a fer caure prejudicis o pors d’algunes famílies cap a determinats centres educatius.
  • 1.7. Ajustar l’oferta de places al volum real d’alumnat previst per al curs següent. La sobreoferta de places actual deixa moltes vacants als centres menys desitjats i aquestes vacants s’omplen amb més facilitat amb alumnes vulnerables de fora de termini o matrícula viva. Cal que l’Ajuntament planifiqui l’oferta del curs següent amb una oferta inicial de 20 alumnes, que cobreixi l’alumnat matriculat dins de termini, de tal manera que l’alumnat fora de termini es pugui repartir millor de manera equilibrada entre tots els centres.

Segon. Elaborar i desplegar el Pacte Local Contra la Segregació Escolar del municipi amb el suport de forces polítiques i comunitat educativa. D’acord amb les recomanacions del Pacte Contra la Segregació Escolar de Catalunya, signat per aquest Ajuntament, i d’acord amb les recomanacions d’estudis diversos, l’Ajuntament ha d’elaborar i desplegar un pacte local contra la segregació escolar. Aquest pacte ha de contenir mesures en àmbits com la planificació de l’oferta escolar, la gestió de l’escolarització, l’acompanyament i orientació de les famílies, o mesures per millorar els recursos i acompanyar els centres educatius amb més dificultats.

Tercer. Fer arribar una còpia d’aquests acords al Departament d’Educació de Catalunya, el Síndic de Greuges de Catalunya que impulsa el Pacte Contra la Segregació Escolar de Catalunya i a entitats que es considerin oportunes que treballin la segregació escolar i les mesures per reduir-la.